Organizacja: stacjonarnie lub online, dwugodzinne bloki, co tydzień, od lutego do kwietnia
Materiały: materiały drukowane, materiały elektroniczne, dedykowana grupa kontaktu
Opis
Ostatni etap przygotowań – intensywny kurs na kilka tygodni przed maturą. To program mobilizujący do działania w kluczowym momencie: łączy powtórki, egzaminy próbne i trening psychologiczny.
Dla kogo?
Dla uczniów, którzy
- chcą wzmocnić swoją formę przed maturą,
- potrzebują dodatkowej motywacji i treningu egzaminacyjnego,
- potrzebują powtórki w trybie ekspresowym,
- czują presję czasu i chcą efektywnie wykorzystać ostatni miesiąc.
Zakres programu
- 2 spotkania tygodniowo przez 8 tygodni,
- trening z arkuszami i typowymi pułapkami egzaminacyjnymi,
- szybkie powtórki i strategie punktowe,
- miniwarsztaty radzenia sobie ze stresem.
Forma i organizacja
- zajęcia popołudniowe (wczesnowieczorne) lub w weekendy,
- zajęcia stacjonarne,
- intensywny, ale wspierający klimat pracy.
Efekty i rezultaty
- gotowość psychiczna do egzaminu,
- utrwalenie strategii i nawyków egzaminacyjnych,
- wzrost punktacji w próbnych testach.
Cele
Cele ogólne
- Powtórzenie i utrwalenie kluczowych zagadnień egzaminu z języka polskiego (poziom rozszerzony) w intensywnym trybie 10 dni × 3.
- Wypracowanie strategii rozwiązywania arkusza (210 min, jedna wypowiedź pisemna: interpretacja utworu literackiego lub esej problemowo-interpretacyjny).
- Doskonalenie analizy poetyckiej i prozaicznej, pracy z kontekstami kulturowymi oraz pisania wypowiedzi.
- Redukcja najczęstszych błędów rzeczowych, stylistycznych i kompozycyjnych tuż przed egzaminem.
Cele szczegółowe
Diagnoza i strategie
- Mini-wypracowanie diagnostyczne, identyfikacja luk, plan 10-dniowy, taktyka pracy na czas.
Analiza poetycka – narzędzia
- Metrum, tropy, kompozycja, budowanie hipotezy interpretacyjnej.
Analiza prozy – narratologia
- Narrator i fokalizacja, czas fabuły, symbolika przestrzeni i rekwizytu.
Konteksty kulturowe i intertekstualność
- Biblia, mitologia, filozofia, sztuki wizualne; włączanie kontekstów do tezy.
Wypracowanie: struktura i teza
- Kompozycja problemowa, formułowanie tezy/hipotezy, plan akapitów.
Wypracowanie: argumentacja i źródła
- Dobór przykładów, parafraza i cytat, odwołania do krytyki literackiej.
Wypracowanie: redakcja i korekta
- Spójność, rejestr formalny, eliminacja błędów leksykalnych i interpunkcyjnych.
Interpretacja porównawcza
- Modele blokowy i kryterialny; kontrasty i analogie w dwóch tekstach.
Arkusz próbny i feedback
- Symulacja (zadania kluczowe + pełna wypowiedź); analiza punktacji, szybka korekta.
Strategia finałowa
- Powtórka motywów i kontekstów, check-lista błędów, plan tygodni poprzedzających egzamin.
Kluczowe
- Interpretacja: poezja, proza, tekst porównawczy.
- Konteksty: biblijne, mitologiczne, historyczne, filozoficzne.
- Pisanie: teza, argument, cytat, spójność, formalny rejestr.
Portfolio
- Mini-wypracowanie diagnostyczne – z komentarzem.
- Wypracowanie ćwiczebne – wersja przed i po redakcji.
- Skrócony arkusz próbny – z poprawkami.
Ocenianie i monitorowanie postępu
- Porównanie wyników wypracowania diagnostycznego i próbnego.
- Redukcja błędów stylistycznych i rzeczowych.
- Spełnienie kryteriów treści, argumentacji, kompozycji i języka w pracy finałowej.
Materiały i metody
- Arkusze próbne CKE (wybór kluczowych zadań), antologia tekstów krytycznych, checklisty stylistyczne.
- Techniki: mapa kontekstów, szkielet wypracowania, timing arkuszowy, error log.
- Dziennik postępów ucznia i lista „can-do” do samoewaluacji.