Organizacja: stacjonarnie lub online, dwugodzinne bloki, co tydzień, od października do kwietnia
Materiały: materiały drukowane, materiały elektroniczne, dedykowana grupa kontaktu
Opis
Rozszerzona wersja kursu przygotowująca uczniów nie tylko do matury, ale także do pracy nad sobą, strategią egzaminacyjną i odpornością psychiczną. Mentor to kurs dla ambitnych i wymagających – łączy skuteczny program dydaktyczny z elementami indywidualnego wsparcia i warsztatów rozwijających kompetencje miękkie.
Dla kogo?
Dla uczniów, którzy:
- chcą osiągnąć bardzo wysoki wynik, celują w kierunki z wysokimi progami rekrutacyjnymi (prawo, medycyna, studia za granicą),
- potrzebują dodatkowego wsparcia i opieki mentora,
- chcą świadomie zaplanować swoją naukę i egzaminacyjną strategię.
Zakres
Kurs obejmuje wszystkie elementy kursu Standard, a dodatkowo daje dostęp do warsztatów z zakresu strategii egzaminacyjnej, antystresowej oraz dyżurów nauczycieli.
Uczestnicy kursu Mentor mają dodatkowo w pakiecie:
- diagnoza i rekomendacje – plan nauki z mapą celów, „podsumowanie miesiąca”,
- bezpłatny dostęp do warsztatów – Akademia Stresu, Akademia Strategii,
- bezpłatne konsultacje – w razie potrzeby, wsparcie między spotkaniami (3 dwudziestominutowych konsultacji),
- bezpłatne Maturalne SOS – kontakt z nauczycielem 3 dni przed egzaminem, uczeń może zadać pytanie, wysłać zdjęcie zadania, połączyć się na krótką konsultację i uzyskać pomoc (dyżur online).
Efekty
- podniesienie wyniku maturalnego o 20–40%,
- większa pewność siebie i samodzielność w pracy,
- skuteczna strategia zarządzania egzaminem i stresem,
- wyższy poziom organizacji nauki i koncentracji.
Cele
Cele ogólne
- Opanowanie wymagań arkusza podstawowego: test „Język polski w użyciu”, test historycznoliteracki i wypracowanie.
- Wypracowanie strategii egzaminacyjnych: analiza polecenia, zarządzanie czasem, autokorekta.
- Zgromadzenie banku pojęć literackich, językowych i kulturowych oraz pełnej bazy lektur obowiązkowych.
- Doskonalenie pisania wypracowania argumentacyjno-interpretacyjnego (min. 300 słów) w czasie egzaminacyjnym.
Cele szczegółowe
Diagnoza i strategie
- Przegląd arkusza, kryteria oceniania, harmonogram 7-miesięczny; mini-arkusz diagnostyczny.
Język polski w użyciu – czytanie nieliterackie
- Analiza tekstów publicystycznych i naukowych; rozpoznawanie tez, argumentów, wniosków.
Język polski w użyciu – środki językowe
- Zadania z luką: fleksja, składnia, frazeologia; ortografia i interpunkcja w kontekście.
Język polski w użyciu – odpowiedzi otwarte
- Pisanie syntez i uzasadnień; włączanie terminów literackich i językowych.
Test historycznoliteracki – starożytność i średniowiecze
- Chronologia, gatunki, motywy; konteksty biblijne i mitologiczne.
Test historycznoliteracki – renesans i barok
- Idee humanizmu, kontrreformacji; kluczowe utwory i autorzy.
Test historycznoliteracki – oświecenie i romantyzm
- Klasycyzm vs. irracjonalizm; motywy wolności i buntu.
Test historycznoliteracki – pozytywizm i Młoda Polska
- Praca organiczna, dekadentyzm; symbol i mit w literaturze.
Test historycznoliteracki – XX wiek i współczesność
- Wojna, totalitaryzm, tożsamość; nowe formy wypowiedzi artystycznej.
Lektury obowiązkowe – bohaterowie i motywy
- Mapa motywów (bunt, sacrum, władza, miłość); charakterystyka postaci.
Wypracowanie – struktura rozprawki
- Teza, argumenty, wnioski; kompozycja wstęp-rozwinięcie-zakończenie.
Wypracowanie – argumentacja i przykłady
- Dobór lektur, kontekstów i cytatów; spójność akapitów problemowych.
Wypracowanie – interpretacja wiersza
- Analiza środków stylistycznych, budowanie hipotezy interpretacyjnej.
Wypracowanie – interpretacja prozy
- Narracja, symbolika, funkcjonalne cytowanie; podsumowanie sensów.
Warsztat kompozycji akapitów
- Zdania wprowadzające, rozwijające, kluczowe zwroty logiczne.
Ortografia i interpunkcja – zasady kluczowe
- Najczęstsze błędy maturzystów; ćwiczenia korekty tekstu.
Styl i rejestr
- Unikanie kolokwializmów; precyzja terminologiczna; spójniki i wyliczenia.
Korekta błędów najczęstszych
- Redagowanie własnych tekstów według checklisty CKE.
Integracja kontekstów – biblijny i mitologiczny
- Archetypy, symbolika, odwołania intertekstualne.
Integracja kontekstów – historyczny i filozoficzny
- Motywy losu narodowego, idee egzystencjalne; zastosowanie w wypowiedzi.
Test mieszany diagnostyczny
- Krótkie zadania z obu testów + mini-esej; autoanaliza wyników.
Wypracowanie treningowe w limicie czasu
- Pełna praca; ocena wg kryteriów CKE.
Redakcja finalna i feedback
- Poprawa struktury, stylu i języka w redagowanym tekście.
Konsolidacja – arkusze próbne
- Symulacja 240 min; analiza punktacji, plan korekt.
Próba generalna – arkusze próbne
- Druga symulacja, indywidualny feedback.
Strategia finałowa
- Harmonogram ostatnich trzech tygodni, checklisty, wskazówki na dzień egzaminu.
Kluczowe
- Lektury i konteksty: pełen kanon licealny + wybrane utwory spoza listy; epoki, gatunki, motywy.
- Kształcenie językowe: fleksja, składnia, słowotwórstwo, ortografia, interpunkcja, kultura języka.
- Pisanie: rozprawka problemowa, interpretacja, plan wypowiedzi; spójność logiczna i stylistyczna.
Portfolio
- Rozprawka problemowa na podstawie lektur.
- Interpretacja wiersza.
- Interpretacja fragmentu prozy.
- Analizajęzykowa tekstu nieliterackiego.
- Wypracowanie porównawcze dwóch utworów.
- Rozprawka finalna – wersja po redakcji.
Ocenianie i monitorowanie postępu
- Uzyskiwanie rosnących wyników w arkuszach próbnych.
- Spełnianie kryteriów treści, argumentacji, kompozycji i języka w kolejnych pracach.
- Systematyczny spadek liczby błędów językowych i r rzeczowych.
- Poszerzanie bazy kontekstów i terminologii.
Materiały i metody
- Arkusze próbne CKE, zestawy zadań lekturowych, karty pracy do gramatyki i stylu.
- Techniki: close reading, mapowanie motywów, burza argumentów, self-editing checklist.
- Dziennik błędów i lista „can-do” do samooceny.