Organizacja: stacjonarnie lub online, dwugodzinne bloki, co tydzień, od października do kwietnia
Materiały: materiały drukowane, materiały elektroniczne, dedykowana grupa kontaktu
Opis
Rozszerzona wersja kursu przygotowująca uczniów nie tylko do matury, ale także do pracy nad sobą, strategią egzaminacyjną i odpornością psychiczną. Mentor to kurs dla ambitnych i wymagających – łączy skuteczny program dydaktyczny z elementami indywidualnego wsparcia i warsztatów rozwijających kompetencje miękkie.
Dla kogo?
Dla uczniów, którzy:
- chcą osiągnąć bardzo wysoki wynik, celują w kierunki z wysokimi progami rekrutacyjnymi (prawo, medycyna, studia za granicą),
- potrzebują dodatkowego wsparcia i opieki mentora,
- chcą świadomie zaplanować swoją naukę i egzaminacyjną strategię.
Zakres
Kurs obejmuje wszystkie elementy kursu Standard, a dodatkowo daje dostęp do warsztatów z zakresu strategii egzaminacyjnej, antystresowej oraz dyżurów nauczycieli.
Uczestnicy kursu Mentor mają dodatkowo w pakiecie:
- diagnoza i rekomendacje – plan nauki z mapą celów, „podsumowanie miesiąca”,
- bezpłatny dostęp do warsztatów – Akademia Stresu, Akademia Strategii,
- bezpłatne konsultacje – w razie potrzeby, wsparcie między spotkaniami (3 dwudziestominutowych konsultacji),
- bezpłatne Maturalne SOS – kontakt z nauczycielem 3 dni przed egzaminem, uczeń może zadać pytanie, wysłać zdjęcie zadania, połączyć się na krótką konsultację i uzyskać pomoc (dyżur online).
Efekty
- podniesienie wyniku maturalnego o 20–40%,
- większa pewność siebie i samodzielność w pracy,
- skuteczna strategia zarządzania egzaminem i stresem,
- wyższy poziom organizacji nauki i koncentracji.
Cele
Cele ogólne
- Opanowanie wymagań arkusza rozszerzonego: Listening, Reading, Use of English i Writing.
- Wypracowanie strategii egzaminacyjnych: analiza polecenia, zarządzanie czasem, eliminowanie dystraktorów.
- Zgromadzenie banku kolokacji, phrasal verbs i struktur gramatycznych poziomu rozszerzonego.
- Doskonalenie pisania jednej wypowiedzi (200–250 słów) w limicie egzaminacyjnym.
Cele szczegółowe
Diagnoza i strategie
- Przegląd arkusza, kryteria oceniania, harmonogram; mini-arkusz diagnostyczny.
Reading – matching & gapped text
- Skimming, scanning, cohesion devices; rozpoznawanie relacji między akapitami.
Reading – inference & attitude
- Odróżnianie faktu i opinii; sygnały tonu, ironii, intencji autora.
Listening – global understanding
- Zadania multiple-choice/matching; notowanie słów-kluczy, przewidywanie odpowiedzi.
Listening – detail & paraphrase
- Różne akcenty, liczby, daty; identyfikacja parafraz w nagraniu.
Use of English – open cloze
- Elipsa leksykalno-gramatyczna; kontrola spójności tekstu.
Use of English – word formation
- Afiksacja, kategorie słowotwórcze; budowanie rodzin wyrazów.
Use of English – mixed practice
- Łączenie open cloze i word formation w zestawach próbnych.
Writing – essay structure
- Teza, koncesja, puenta; akapity problemowe i linkers.
Writing – essay practice
- Pełny essay (200–250 słów) w limicie 60 min; feedback.
Writing – article / review / report
- Hook, nagłówki, rekomendacja; rejestr półformalny.
Writing – formaty zaawansowane
- Ćwiczenia na styl, parafrazę i precyzję przekazu.
Grammar focus – conditionals & passives
- Conditionals 0-3/mixed; passive voice w ciągach czasów.
Grammar focus – inversion & emphasis
- Inversion after negative adverbials, unreal past, wish/if only.
Vocabulary & collocations I
- Make/do/take/give; tematy: People, Education, Work.
Vocabulary & collocations II
- Time/place/phrasal verbs; tematy: Travel, Technology, Environment.
Reading – pełna sekcja
- Rozwiązanie całej części Reading w limicie czasu.
Listening – pełna sekcja
- Rozwiązanie całej części Listening z transkrypcją kluczowych fraz.
Writing – timed essay
- Essay w 55 min na podstawie arkusza próbnego; ocena kryterialna.
Use of English – blended set
- Open cloze + word formation; analiza błędów.
Partial mock – Reading + Use
- Symulacja 75 min; omówienie wyników, korekta strategii.
Partial mock – Listening + Writing
- Symulacja; targeted practice po feedbacku.
Error correction & style
- Typowe błędy leksykalne/gramatyczne; redagowanie własnych tekstów.
Konsolidacja – arkusze próbne
- Pełna symulacja 150 min; analiza punktacji, plan korekt.
Feedback targeted practice
- Ćwiczenia ukierunkowane na najsłabsze sekcje, minitest kontrolny.
Próba generalna – arkusze próbne
- Druga symulacja; indywidualny feedback.
Strategia finałowa
- Harmonogram ostatnich trzech tygodni, checklisty, wskazówki na dzień egzaminu.
Kluczowe
- Gramatyka: czasy i aspekty, conditionals 0-3/mixed, passive voice, reported speech, inversion, wish/if only, gerund/infinitive.
- Leksym: kolokacje, tematyczne phrasal verbs, idioms, słowotwórstwo.
- Pisanie: essay, article, review, report; spójność (linkers, reference), formalny/półformalny rejestr.
Portfolio
- Essay (for-and-against lub opinion).
- Article.
- Review.
- Report.
- Essay po redakcji.
- Pełna praca egzaminacyjna – wersja finalna.
Ocenianie i monitorowanie postępu
- Uzyskiwanie rosnących wyników w arkuszach próbnych.
- Spełnianie kryteriów treści, organizacji, zakresu i poprawności w kolejnych pracach.
- Skuteczność w open cloze + word formation.
- Stabilny wynik w Listening i Reading.
Materiały i metody
- Arkusze próbne CKE, nagrania autentyczne, teksty literackie i popularnonaukowe, bank kolokacji i phrasal verbs.
- Techniki: shadowing, dictation, sentence transformation, 1-minute writing, close reading.
- Dziennik błędów i lista „can-do” do samoewaluacji.