Organizacja: stacjonarnie lub online, dwugodzinne bloki, co tydzień, od lutego do kwietnia
Materiały: materiały drukowane, materiały elektroniczne, dedykowana grupa kontaktu
Opis
Ostatni etap przygotowań – intensywny kurs na kilka tygodni przed maturą. To program mobilizujący do działania w kluczowym momencie: łączy powtórki, egzaminy próbne i trening psychologiczny.
Dla kogo?
Dla uczniów, którzy
- chcą wzmocnić swoją formę przed maturą,
- potrzebują dodatkowej motywacji i treningu egzaminacyjnego,
- potrzebują powtórki w trybie ekspresowym,
- czują presję czasu i chcą efektywnie wykorzystać ostatni miesiąc.
Zakres programu
- 2 spotkania tygodniowo przez 8 tygodni,
- trening z arkuszami i typowymi pułapkami egzaminacyjnymi,
- szybkie powtórki i strategie punktowe,
- miniwarsztaty radzenia sobie ze stresem.
Forma i organizacja
- zajęcia popołudniowe (wczesnowieczorne) lub w weekendy,
- zajęcia stacjonarne,
- intensywny, ale wspierający klimat pracy.
Efekty i rezultaty
- gotowość psychiczna do egzaminu,
- utrwalenie strategii i nawyków egzaminacyjnych,
- wzrost punktacji w próbnych testach.
Cele
Cele ogólne
- Powtórzenie i utrwalenie kluczowych treści egzaminu z języka angielskiego (poziom rozszerzony) w intensywnym trybie 10 dni × 3.
- Wypracowanie strategii rozwiązywania arkusza.
- Doskonalenie umiejętności słuchania, czytania wnikliwego, transformacji leksykalno-gramatycznej oraz pisania dłuższej wypowiedzi.
- Redukcja najczęstszych błędów językowych, leksykalnych i stylistycznych tuż przed egzaminem.
Cele szczegółowe
Diagnoza i strategie
- Mini-arkusz startowy, identyfikacja luk, plan 10-dniowy, taktyka pracy na czas.
Reading – matching & gapped text
- Skimming, scanning, cohesion devices; rozpoznawanie relacji między akapitami.
Reading – inference & attitude
- Odróżnianie faktu i opinii; sygnały tonu, ironii, intencji autora.
Listening – global & detail
- Zadania multiple-choice/matching; przewidywanie, notowanie słów-kluczy, parafraza.
Listening – accents & paraphrase
- Różne odmiany języka, liczby i daty; identyfikacja parafraz i synonimów.
Use of English – open cloze
- Elipsa leksykalno-gramatyczna; sprawdzian idiomów i kolokacji.
Use of English – word formation
- Afiksacja, kategorie słowotwórcze; budowanie rodzin wyrazów.
Writing – struktura i teza
- Kompozycja wstęp–rozwinięcie–zakończenie, formułowanie tezy i plan akapitów.
Writing – argumentacja i styl
- Spójność, linkers, integracja przykładów i koncesji; formalny/półformalny rejestr.
Arkusz próbny i feedback
- Symulacja (zadania kluczowe + pełna wypowiedź); analiza punktacji, szybka korekta.
Strategia finałowa
- Powtórka banku kolokacji i phrasal verbs, check-lista błędów, plan tygodni poprzedzających egzamin.
Kluczowe
- Listening: global understanding, detail, accents, paraphrase.
- Reading: matching, gapped text, inference, attitude.
- Use of English: open cloze, word formation, kolokacje B2.
- Writing: essay/article/review/report; treść, organizacja, zakres, poprawność.
Portfolio
- Mini-arkusz diagnostyczny – z komentarzem.
- Wypowiedź pisemna ćwiczebna – wersja przed i po redakcji.
- Skrócony arkusz próbny – z poprawkami.
Ocenianie i monitorowanie postępu
- Porównanie wyników mini-arkusza i arkusza próbnego.
- Redukcja błędów leksykalno-gramatycznych.
- Spełnienie kryteriów treści, organizacji, zakresu i poprawności w pracy finałowej.
Materiały i metody
- Arkusze próbne CKE (wybór kluczowych zadań), bank kolokacji i phrasal verbs, checklisty stylistyczne.
- Techniki: shadowing, sentence transformation, mapy kontekstów, timing arkuszowy, error log.
- Dziennik postępów ucznia i lista „can-do” do samoewaluacji.