Organizacja: stacjonarnie lub online, dwugodzinne bloki, co tydzień, od października do kwietnia
Materiały: materiały drukowane, materiały elektroniczne, dedykowana grupa kontaktu
Opis
Rozszerzona wersja kursu przygotowująca uczniów nie tylko do matury, ale także do pracy nad sobą, strategią egzaminacyjną i odpornością psychiczną. Mentor to kurs dla ambitnych i wymagających – łączy skuteczny program dydaktyczny z elementami indywidualnego wsparcia i warsztatów rozwijających kompetencje miękkie.
Dla kogo?
Dla uczniów, którzy:
- chcą osiągnąć bardzo wysoki wynik, celują w kierunki z wysokimi progami rekrutacyjnymi (prawo, medycyna, studia za granicą),
- potrzebują dodatkowego wsparcia i opieki mentora,
- chcą świadomie zaplanować swoją naukę i egzaminacyjną strategię.
Zakres
Kurs obejmuje wszystkie elementy kursu Standard, a dodatkowo daje dostęp do warsztatów z zakresu strategii egzaminacyjnej, antystresowej oraz dyżurów nauczycieli.
Uczestnicy kursu Mentor mają dodatkowo w pakiecie:
- diagnoza i rekomendacje – plan nauki z mapą celów, „podsumowanie miesiąca”,
- bezpłatny dostęp do warsztatów – Akademia Stresu, Akademia Strategii,
- bezpłatne konsultacje – w razie potrzeby, wsparcie między spotkaniami (3 dwudziestominutowych konsultacji),
- bezpłatne Maturalne SOS – kontakt z nauczycielem 3 dni przed egzaminem, uczeń może zadać pytanie, wysłać zdjęcie zadania, połączyć się na krótką konsultację i uzyskać pomoc (dyżur online).
Efekty
- podniesienie wyniku maturalnego o 20–40%,
- większa pewność siebie i samodzielność w pracy,
- skuteczna strategia zarządzania egzaminem i stresem,
- wyższy poziom organizacji nauki i koncentracji.
Cele
Cele ogólne
- Opanowanie wymagań arkusza podstawowego: Listening, Reading, Use of English i Writing.
- Wypracowanie strategii egzaminacyjnych: analiza polecenia, zarządzanie czasem, autokorekta.
- Zgromadzenie banku słownictwa tematycznego, kolokacji i struktur gramatycznych poziomu podstawowego.
- Doskonalenie pisania jednej wypowiedzi (80–130 słów) w limicie egzaminacyjnym.
Cele szczegółowe
Diagnoza i strategie
- Przegląd arkusza, kryteria oceniania, harmonogram 7-miesięczny; mini-arkusz diagnostyczny.
Listening I – strategie ogólne
- Zadania multiple-choice / matching; notowanie słów-kluczy, przewidywanie odpowiedzi.
Reading I – True/False/Not stated
- Skimming, scanning; rozpoznawanie intencji i głównej myśli akapitu.
Use of English I – multiple-choice gap fill
- Kolokacje wysokiej częstotliwości; wybór poprawnej opcji leksykalnej.
Writing I – e-mail nieformalny
- Struktura greeting–body–closing; rozwijanie czterech punktów polecenia.
Grammar Focus I
- Present Simple/Continuous, Past Simple/Continuous; pytania i przeczenia.
Słownictwo tematyczne I
- People, Home, School; mapowanie leksykalne i parafraza.
Listening II – liczby i daty
- Rozpoznawanie liczb, dat, nazw własnych; dwukrotne odsłuchanie nagrania.
Reading II – matching headings
- Dopasowywanie nagłówków; cohesion devices i sygnały tekstowe.
Use of English II – open cloze
- Uzupełnianie luk jednym wyrazem; elipsa leksykalno-gramatyczna.
Writing II – opowiadanie
- Punkty zwrotne, linkers (then, after that); narracja w Past Simple.
Grammar Focus II
- Modale can/could/should/must; conditionals 0/1; comparatives & superlatives.
Słownictwo tematyczne II
- Work, Travel, Food & Health; fiszki i zadania transformacyjne.
Listening III – detale i akcenty
- Identyfikacja parafraz; kontrola ortografii w zapisie odpowiedzi.
Reading III – gap-fill
- Wnioskowanie z kontekstu; dobór słów z listy.
Use of English III – powtórka zadań
- Łączenie open cloze i multiple-choice gap fill w arkuszach mieszanych.
Writing III – e-mail półformalny
- Prośba, zaproszenie, skarga; rejestr i uprzejme frazy.
Speaking – egzamin ustny
- Opis ilustracji, rozmowa sterowana; bank fraz komunikacyjnych.
Test mieszany diagnostyczny
- Krótki Listening, Reading, Use, Writing; autoanaliza wyników.
Writing IV – pełna praca
- E-mail lub opowiadanie (80–130 słów) w limicie 50 min; ocena wg CKE.
Error Correction
- Najczęstsze błędy leksykalne i gramatyczne; ćwiczenia korekty.
Konsolidacja – arkusze próbne
- Symulacja 120 min; analiza punktacji, plan korekt.
Feedback i powtórka
- Omówienie wyników; targeted practice na słabe sekcje.
Próba generalna – arkusze próbne
- Druga symulacja, cel 45 pkt; indywidualny feedback.
Strategia finałowa
- Harmonogram ostatnich trzech tygodni, checklisty, wskazówki na dzień egzaminu.
Kluczowe
- Gramatyka: podstawowe czasy, modale, conditionals 0/1, comparatives, gerund/infinitive (podstawy).
- Leksym: kolokacje B1, phrasal verbs codzienne, tematy egzaminacyjne (człowiek, dom, szkoła, praca, podróże, zdrowie, kultura).
- Pisanie: e-mail, notatka, opowiadanie; akapity logiczne; łączniki (first, next, because, so).
Portfolio
- E-mail nieformalny.
- Opowiadanie o wydarzeniu.
- E-mail półformalny.
- Opis miejsca lub osoby.
- Pełna praca egzaminacyjna – wersja po redakcji.
Ocenianie i monitorowanie postępu
- Uzyskiwanie rosnących wyników w arkuszach próbnych.
- Spełnianie kryteriów treści, organizacji, zakresu i poprawności w kolejnych pracach.
- Skuteczność w zadaniach Use of English.
- Stabilny wynik w Listening i Reading.
Materiały i metody
- Arkusze próbne CKE, nagrania audio, krótkie teksty autentyczne, bank kolokacji i phrasal verbs.
- Techniki: shadowing, dictation, sentence transformation, 1-minute speaking, close reading.
- Dziennik błędów i lista „can-do” do samoewaluacji.