Organizacja: stacjonarnie lub online, dwugodzinne bloki, codziennie, ferie zimowe
Materiały: materiały drukowane, materiały elektroniczne, dedykowana grupa kontaktu
Opis
Intensywny kurs przygotowawczy odbywający się w czasie ferii zimowych. Skoncentrowany na szybkiej powtórce najważniejszych zagadnień, pracy z arkuszami i strategii egzaminacyjnej. Idealny jako uzupełnienie systematycznej nauki lub wsparcie dla uczniów, którzy zaczynają później.
Dla kogo?
Dla uczniów, którzy
- chcą nadrobić zaległości,
- potrzebują uporządkowania materiału,
- planują rozpocząć intensywną naukę od drugiego semestru.
Zakres programu
- 10 dni intensywnych zajęć (po 3 godziny dziennie),
- powtórka głównych działów tematycznych,
- arkusze egzaminacyjne i symulacje,
- dostęp do materiałów i planu dalszej nauki.
Forma i organizacja
- zajęcia codzienne w czasie dwóch tygodni ferii,
- prowadzone przez doświadczonych egzaminatorów,
- kameralne grupy.
Efekty i rezultaty
- przyspieszona nauka i systematyzacja wiedzy,
- wzrost pewności siebie,
- start do dalszego samodzielnego przygotowania.
Cele
Cele ogólne
- Powtórzenie i utrwalenie kluczowych treści egzaminu z historii (poziom rozszerzony) w intensywnym trybie 10 dni × 3.
- Wypracowanie strategii rozwiązywania arkusza.
- Doskonalenie analizy źródeł pisanych, ikonograficznych, map i danych statystycznych.
- Redukcja najczęstszych błędów faktograficznych, interpretacyjnych i chronologicznych tuż przed egzaminem.
Cele szczegółowe
Diagnoza i strategie
- Mini-arkusz startowy, identyfikacja luk, plan 10-dniowy, taktyka pracy na czas.
Metodologia i źródła historyczne
- Rodzaje źródeł, krytyka wewnętrzna/zewnętrzna, periodyzacja, praca z mapą historyczną.
Starożytność
- Bliski Wschód, Grecja, Rzym; państwo, kultura, przemiany ustrojowe.
Średniowiecze
- Feudalizm, chrystianizacja Europy, cesarstwo a papiestwo, początki Polski.
Nowożytność (XVI – XVIII w.)
- Renesans, reformacja, ekspansja kolonialna, Rzeczpospolita Obojga Narodów, absolutyzm.
„Długi” XIX wiek (1789 – 1914)
- Rewolucja francuska, epoka napoleońska, Wiosna Ludów, industrializacja, Polska pod zaborami.
XX wiek do 1945 r.
- I wojna światowa, konferencja wersalska, II Rzeczpospolita, II wojna światowa.
Świat i Polska po 1945 r.
- Zimna wojna, PRL, dekolonizacja, transformacja 1989, integracja europejska.
Arkusz próbny i feedback
- Symulacja (zadania kluczowe); analiza punktacji, szybka korekta.
Strategia finałowa
- Powtórka osi czasu i map procesów, check-lista błędów, plan tygodni poprzedzających egzamin.
Kluczowe
- Chronologia i periodyzacja: od starożytności po czasy najnowsze.
- Źródłoznawstwo: krytyka źródeł, mapy, dane statystyczne.
- Tematy przekrojowe: państwo i prawo, gospodarka, kultura i społeczeństwo.
- Pisanie: teza, argument, przykład, spójność, formalny rejestr.
Portfolio
- Mini-arkusz diagnostyczny – z komentarzem.
- Esej źródłowy ćwiczebny – wersja przed i po redakcji.
- Skrócony arkusz próbny – z poprawkami.
Ocenianie i monitorowanie postępu
- Porównanie wyników mini-arkusza i arkusza próbnego.
- Redukcja błędów faktograficznych i interpretacyjnych.
- Spełnienie kryteriów treści, argumentacji, kompozycji i języka w pracy finałowej.
Materiały i metody
- Arkusze próbne CKE (wybór kluczowych zadań), atlasy historyczne, bazy ikonografii, statystyki GUS.
- Techniki: oś czasu, analiza przyczyn-skutków, timing arkuszowy, error log.
- Dziennik postępów ucznia i lista „can-do” do samoewaluacji.