Organizacja: stacjonarnie lub online, dwugodzinne bloki, co tydzień, od października do kwietnia
Materiały: materiały drukowane, materiały elektroniczne, dedykowana grupa kontaktu
Opis
Rozszerzona wersja kursu przygotowująca uczniów nie tylko do matury, ale także do pracy nad sobą, strategią egzaminacyjną i odpornością psychiczną. Mentor to kurs dla ambitnych i wymagających – łączy skuteczny program dydaktyczny z elementami indywidualnego wsparcia i warsztatów rozwijających kompetencje miękkie.
Dla kogo?
Dla uczniów, którzy:
- chcą osiągnąć bardzo wysoki wynik, celują w kierunki z wysokimi progami rekrutacyjnymi (prawo, medycyna, studia za granicą),
- potrzebują dodatkowego wsparcia i opieki mentora,
- chcą świadomie zaplanować swoją naukę i egzaminacyjną strategię.
Zakres
Kurs obejmuje wszystkie elementy kursu Standard, a dodatkowo daje dostęp do warsztatów z zakresu strategii egzaminacyjnej, antystresowej oraz dyżurów nauczycieli.
Uczestnicy kursu Mentor mają dodatkowo w pakiecie:
- diagnoza i rekomendacje – plan nauki z mapą celów, „podsumowanie miesiąca”,
- bezpłatny dostęp do warsztatów – Akademia Stresu, Akademia Strategii,
- bezpłatne konsultacje – w razie potrzeby, wsparcie między spotkaniami (3 dwudziestominutowych konsultacji),
- bezpłatne Maturalne SOS – kontakt z nauczycielem 3 dni przed egzaminem, uczeń może zadać pytanie, wysłać zdjęcie zadania, połączyć się na krótką konsultację i uzyskać pomoc (dyżur online).
Efekty
- podniesienie wyniku maturalnego o 20–40%,
- większa pewność siebie i samodzielność w pracy,
- skuteczna strategia zarządzania egzaminem i stresem,
- wyższy poziom organizacji nauki i koncentracji.
Cele
Cele ogólne
- Opanowanie wymagań arkusza rozszerzonego z chemii.
- Wypracowanie strategii egzaminacyjnych: analiza polecenia, planowanie czasu, uzasadnianie obliczeń i wniosków.
- Zgromadzenie banku wzorów, stałych, równań reakcji oraz procedur obliczeniowych niezbędnych na egzaminie.
- Doskonalenie umiejętności projektowania doświadczeń, interpretacji wyników i zapisywania równań reakcji zgodnie z kryteriami CKE.
Cele szczegółowe
Diagnoza i strategie
- Mini-arkusz diagnostyczny, analiza błędów, harmonogram.
Budowa atomu i układ okresowy
- Konfiguracje elektronowe, bloki konfiguracyjne, okresowość właściwości.
Wiązania chemiczne i struktura cząsteczek
- Kowalencyjne, jonowe, metaliczne, VSEPR, hybrydyzacja, polarność.
Stechiometria i rachunek chemiczny
- Równania reakcji, prawa zachowania masy, obliczenia procentowe i stężeniowe.
Gazy, roztwory i koligatywne właściwości
- Równanie Clapeyrona, prawo Henry’ego, ciśnienie osm. i obniżenie punktu zamarzania.
Termochemia
- Prawo Hessa, entalpia tworzenia, efekt energetyczny reakcji redoks.
Kataliza i kinetyka reakcji
- Rząd reakcji, równanie Arrheniusa, katalizatory hetero- i homogeniczne.
Stan równowagi chemicznej
- Stała Kc/Kp, zasada Le Châteliera, obliczenia przesunięcia równowagi.
Równowagi kwasowo-zasadowe
- Teorie Arrheniusa, Brønsteda, pH, pKa, bufory, hydroliza soli.
Procesy redoks i elektrochemia
- Potencjały standardowe, ogniwa galwaniczne, elektroliza, akumulatory.
Analiza chemiczna – jakościowa
- Reakcje charakterystyczne kationów i anionów, płomieniowa i strąceniowa.
Analiza chemiczna – ilościowa
- Miareczkowanie kwas-zasada, redoks, kompleksometryczne; wskaźniki.
Podstawy chemii nieorganicznej pierwiastków bloku s-, p-, d-
- Właściwości, otrzymywanie, zastosowania, typowe reakcje.
Węglowodory i mechanizmy reakcji
- Alkany, alkeny, alkiny, aromatyczne; substytucja, addycja, eliminacja.
Alkohole, fenole, halogenopochodne
- Reakcje oksydacyjne, estryfikacja, reakcje nukleofilowe.
Aldehydy, ketony i kwasy karboksylowe
- Próba Tollensa, Cannizzaro, kondensacja aldolowa, rozszczepienie decarb.
Estry, amidy i aminokwasy
- Hydroliza kwasowa/zasadowa, reakcje peptydowe, izomeria optyczna.
Polimeryzacja i polimery
- Polimery addycyjne i kondensacyjne, biodegradowalne tworzywa.
Chemia środowiska
- Kwaśne deszcze, gazy cieplarniane, ozon, metody oczyszczania wody.
Chemia analityczna instrumentalna
- Spektroskopia UV-Vis, IR, chromatografia, potencjometria.
Projektowanie doświadczeń chemicznych
- Zmienna niezależna/zależna, grupy kontrolne, analiza wyników.
Bezpieczeństwo i procedury laboratoryjne
- Piktogramy, odczynniki, utylizacja odpadów, pierwsza pomoc.
Mock I – połowa materiału
- Symulacja; analiza wyników, plan korekt.
Feedback targeted practice
- Zadania z działów o najniższej punktacji, minitest kontrolny.
Mock II – pełny arkusz
- Symulacja; indywidualny feedback.
Strategia finałowa
- Plan ostatnich trzech tygodni, checklisty, wskazówki na dzień egzaminu.
Kluczowe
- Fizyko-chemia: termochemia, kinetyka, równowaga, elektrochemia.
- Chemia nieorganiczna: pierwiastki i ich związki, analiza jakościowa.
- Chemia organiczna: struktura, mechanizmy, polimery.
- Analiza i metody instrumentalne: miareczkowanie, spektroskopia, chromatografia.
Portfolio
- Zestaw obliczeń stechiometrycznych i równowagowych.
- Raport z doświadczenia redoks lub miareczkowania.
- Analiza widma IR lub UV-Vis z interpretacją.
- Zestaw zadań z mechanizmów reakcji organicznych.
- Arkusze próbne z poprawkami.
Ocenianie i monitorowanie postępu
- Uzyskiwanie rosnących wyników w arkuszach próbnych.
- Zwiększanie punktacji w zadaniach opisowych i obliczeniowych.
- Redukcja błędów merytorycznych i rachunkowych.
- Systematyczne poszerzanie zakresu terminologii chemicznej.
Materiały i metody
- Arkusze próbne CKE, zestawy zadań obliczeniowych, odczynniki demonstracyjne, tablice chemiczne.
- Techniki: mapa pojęć, schemat rozwiązania krok-po-kroku, peer-explanation, error log.
- Dziennik błędów i lista „can-do” do samoewaluacji.